Sv: Foreldreprotest mot nivådelt undervisning
Nå har ikke vi vært borti nivådeling i skolen før i fjor, på VGS, og har utelukkende bare positivt å si om dette. Det gjaldt matteundervisningen siden det er her flest stryker, og faller ut av skolen. Førsteklassingene ble delt i to grupper basert på en grunnleggende test første skoleuka. Datteren min havnet i grenselandet, men valgte den minst avanserte gruppen fordi hun mente undervisningen ellers gikk så fort fram. Resultatet er at hun blomstret faglig i matte, et fag hun normalt har slitt mye med. Plutselig opplevde hun mestring, og med det kom motivasjonen for både lekser og aktiv deltagelse i timene. En av venninnene hennes var blant de ekstremt flinke i matte, de få elevene det gjaldt fikk tilbud om å følge undervisning på universitetet for å få reelle utfordringer.
Jeg heller nok mot å være mer opptatt av det faglige enn det sosiale når det gjelder skole. Allmendannelse og sosiale ferdigheter er viktig det også, men til syvende og sist er det karakterutskriften som virkelig har betydning for ungenes framtid, og da er det viktig at flest mulig får med seg mest mulig kunnskap ut fra hver enkelt elevs forutsetninger. Det får man ikke ved å tvinge fram et gjennomsnitt de som strever mest i skolen har vanskelig for å oppnå, mens de flinkeste blir dradd ned.
__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus Tenåringen-95 og Trassungen-09
|