Sv: Hvilken bil? Plass til 3 tenåringer, sitte høyt, nok bagasjeplass
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Jeg har også en veldig mandagsbilfordom mot VW.
Sånn fra 90-tallets Passathistorie eller noe. 
Hvem er det som ranker høyest på fornøyde bilkunder-rankinger om dagen, da?
(Unntatt de crazy BMW-eierne, da)
Slike "hva synes du om din egen bil"-undersøkelser tar jeg med en god klype salt. Det handler blant annet også om forventningene til bilen, aldersgrupper som kjøper bilene, hvem den litt mer typiske kjøperen av bilen er osv. En del handler nok også om oppfatningen generelt rundt merket kan påvirke hva man tenker om sitt eget merke fra det man hører ellers.
Det er jo litt merkelig også å se i AutoIndex-undersøkelsen til NAF hvor forskjellig eiere av Audi, VW og Skoda oppfatter sine verksteder/forhandlerne. Det er gjerne de samme verkstedene/forhandlerne...
F.eks. er Toyota Prius-eiere veldig fornøyd med sin bil. Og BMW-eiere. JEg tror det handler litt om hvordan man totalt "ser" på bilen, og jeg tipper den typiske Prius-eieren egentlig har en veldig liten interesse og generell kunnskap om bilen - mens dette er nok langt høyere hos BMW, Volvo, VW og Audi-eiere...
Interessant å se fra statistikker som Svensk Bilprovning er jo å se hvor forskjellig biler brukes. En del merker og modeller har et langt høyere snitt enn andre. Jo mer bilen brukes, dess mer utsatt blir den også for feil - og slitasje...
DinSide har brukt å gjøre en utregning på tallene fra Svensk Bilprovning der de ser feil opp i mot kjørelengde. For 2010-tallene ble det seks biler fra VW-konsernet innenfor de ti beste (med Touran på topp). Avensis ble eneste japanske på en 10. plass:
Topp 10 korrigert for kjørelengde
1. Volkswagen Touran diesel
2. Audi A3 diesel
3. Volvo S40 diesel
4. Volkswagen Passat diesel, sedan
5. Mercedes E-klasse diesel, stv
6. Audi A4 diesel, stv
7. BMW 1-serie diesel
8. Skoda Octavia diesel, stv
9. Skoda Octavia diesel, sedan
10. Toyota Avensis diesel, stv
I snittet for bilene i den svenske bilparken er det en del bilermodeller som i sitt kjøres dobbelt så langt som snittet og vel så det. En del andre ligger også godt over snittet. Typisk ser man at dieselmodeller fra VW, Volvo, BMW, Audi m.fl. er at de som kjøres mest. Mer bruk = større sannsynlighet for feil....
Dessverre er det mange statistikker som ikke tar hensyn til kjørelengde, men bare ser på bilens alder.
Når det gjelder Svensk Bilprovning sier den egentlig lite om alvorlige feil. Dette er snakk om feil funnet på EU-kontroll. Man dukker ikke opp på eu-kontroll med en girkasse som er defekt, en bil som ikke starter osv.