Vis enkelt innlegg
Gammel 07-08-12, 02:06   #4
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Leksehjelp i 1. klasse

Min erfaring så langt er at lekseHJELP ikke er det riktige ordet for hva tilbudet består av. (i mitt hode er leseTID mer riktig..)
Samt at elever bør være til en viss grad litt selvgående og selvstendige med leksene ( gjerne i kombi med at lærer har forklart leksene ås godt at de ikke trenger å spørre om/lese seg veldig til hva som skal gjøres) for å få best mulig utbytte av leksetiden sin.

Jeg mener selvsagt ikke at man ikke kan prøve ut ordningen, spesielt dersom barnet selv har lyst, men tenker at 1.klassinger ikke bør ha mange dagene innom lekseordningen.

På skolen der mine barn går er det 4 dager i uka, med 30 minutter hver gang, og det har vært forsøkt avholdt både på morgenen og rett etter skoletiden.

Det vil sikkert være forskjell fra skole til skole hvilke mengder lekser 1.klassingene får, og sånt tenker jeg også vil kunne påvirke behovet for å melde på leksetid. Noen vil helt sikkert dra nytte av at den håpefulle har startet med å titte på leksematerien i det minste, før man skal starte hjemme etter lang dag.
Men det er jo også viktig å vite at foreldrene står ansarlige for at leksene er gjort uansett hvor mye barnet er påmeldt leksetid.
Jeg vil også tørre å påstå at barnets evne til struktur og konsentrasjon, i kombi med hvor langt det har kommet i å knekke lesekoden, vil påvirke mye for når de får mest utbytte av leksetid, i tillegg til hvilken struktur/hvilke ressurser den enkelte skole har til rådighet i tilbudet. (hvor stille de f eks klarer å ha det, hvor mange "hjelpere" som er tilstede per elev osv)