Sv: Hvor tolerant er du overfor andres tro?
Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.
Islam er forankret i arabisk språk, men ikke kultur, på mange måter. Jeg har vært i to diametralsk forskjellige arabiske land, feks, som Algerie og Sudan. Vanvittig forskjell.
Selvsagt har man mye felles som muslim uansett hvor man er fra, men det ligger jo i islam, og ikke i kultur.
Mener du at Algerie og Sudan er diametralt forskjellige land i forhold til verden, eller mener du at Algerie og Sudan er diametralt forskjellige arabiske land? Om det siste er korrekt så mener du altså at de representerer hvert sitt endepunkt og dermed spennvidden innenfor arabisk kultur? Blir det så stort mangfold da? Har ikke vært i hverken Algerie eller Sudan men det forekommer meg at disse to landene er mye mer like enn f.eks Sudan og Tsjekkia.
En religion kan godt være en kulturbærer, f.eks. så er det vel lite poeng i å skille jødisk kultur fra jødisk religion. På samme måte mener jeg at å skille islam fra den arabiske kulturen blir litt meningsløst da den er intrinsisk for utøvelsen og forståelsen av islam.
Sist redigert av Esme : 08-04-07 kl 19:53.
Årsak: Skrivefeil
|