Vis enkelt innlegg
Gammel 18-08-12, 17:54   #118
C.D
Bør lage seg en tittel selv

C.D sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: Krølltopper, foren dere!

Ja da skal jeg fortelle

Det aller første man må gjøre, er å vaske håret en aller siste gang med shampo. Denne shampoen må inneholde sulfat. Jeg brukte knerten sin natusan shampo, den inneholder sulfat. Dernest er det å ha i en pleiende balsam også gjerne en kur for å kickstarte balsammetoden.

Heretter skal man bruke to typer balsam når håret skal vaskes.

Den første balsamen er en vaskebalsam som man kjører inn i hodebunnen og masserer godt. Vaskebalsam kjennetegnes gjerne av at den er billig, da inneholder den ikke så mange pleiende produkter.

Som vaskebalsam har jeg brukt:
*coop xtra balsam
*Garnier Fructis Strengthening Conditioner Strength & Shine with Grapefruit Extract
*Loreal Elvital Volume Collagen Balsam

Så skal man ha i en pleiende balsam, denne har mere gode saker i seg og koster gjerne litt mere. Denne har man i lengden i håret og ikke i hodebunnen. Har jeg tid, så lar jeg denne sitte i noen timer før jeg skyller ut og plopper håret. Denne ploppen (både med og uten balsam i) kan man gjerne sove med og. Noe jeg ikke har gjort.

Innimellom bør man gi håret en kur. Man kan lage sin egen kur av den pleiende balsamen, honning og aloe vera, eller kjøpe en ferdig kur. Her er jeg ikke så veldig oppdatert, jeg bruker en kur fra body shop for tørt hår som funket veldig bra på meg.

Det er gjerne litt ulike balsamer som fungerer på ulike typer hår, man må prøve seg frem
Jeg liker godt Long Hair fra Aussie, Rainforest Moisture fra BodyShop som den pleiende balsamen.
Vil gjerne prøve tresemme sin, men den har jeg ikke funnet enda.

Man må regne med en innkjøringsperiode på 1-6 uker før hodebunnen har regulert seg og håret er restituert.
Shampo og balsam med silikon, mineralolje og mye alkoholer i får gjerne håret til å skinne og bli glatt og mykt, sannheten er at håret tørker ut av disse stoffene. Når de fjernes, vil håret ofte i ulik grad være tørt. Hodebunnen skal regulerer fettproduksjonen selv når den ikke blir vasket med shampo men den trenger gjerne litt tid på å finne ut av dette.

Her er en liste over balsam man får kjøpt i Norge:
*Dermica Balsam (apoteket)
*Franck Provost Expert Repair Balsam
*Franck Provost Expert Moisture Conditioner
*Herbal Essences Natural Volume Conditioner
*Herbal Essences Conditioner Grapefruit & Kiwi
*Loreal Elvital Volume Collagen Balsam
*Loreal Elvital Volume Non Stop
*TreSemme Naturals Nourishing Moisture Conditioner
*TreSemme Vibrantly Smooth Conditioner
*Aussie balsam long hair(er visst endret og kan inneholde silikon, men den jeg bruker nå er silikonfri. Disse finnes på spar kjøp feks)
*Garnier Fructis No Silicone Volume Restructure balsam
*Garnier Fructis Strengthening Conditioner Strength & Shine with Grapefruit Extract
*Garnier Fructis Strengthening Conditioner Nutri-Repair (Triple Nutrition)
*Garnier Fructis Strengthening Conditioner Pure & Shine
*Garnier Respons Conditioner Avocado Oil and Shea Butter
*Coop xtra balsam
* First price balsam
*Biltema balsam
*Body Shop Rainforest Moisture Conditioner For Dry and Damaged Hair
*Body Shop Rainforest Radiance Conditioner For Coloured Hair
*Body Shop Rainforest Shine Conditioner For Normal to Dry Hair
*Body Shop Rainforest Volume Conditioner
*Banana Conditioner

Har du lyst til å lese mere, så anbefaler jeg ett svensk forum her står det mye om balsammetoden
Tror man må melde seg inn for å lese.