NAV og krav om tilbakebetaling
Høsten 2010 var jeg i en ulykke og var sykemeldt i to måneder etterpå. Jeg var da i et vikariat og arbeidsgiver forskutterte sykepenger og fikk refusjon fra NAV.
31.12.10 gikk vikariatet mitt ut og jeg begynte hos ny arbeidsgiver første arbeidsdag januar 11. Jeg var da arbeidsfør igjen og alt hadde gått knirkefritt ift. sykepengene fra arbeidsgiver/NAV.
Tidligere denne uka fikk jeg brev fra NAV om at de nå hadde sett at jeg fra 22.12.10 - 31.12.10 hadde fått utbetalt sykepenger fra både arbeidsgiver og NAV. Ettersom dette var noe jeg selv burde ha oppdaget, krever de nå, over halvannet år etterpå, pengene tilbakebetalt. Dette gjelder altså de sykepengene/lønn fra ny arbeidsgiver jeg fikk i januar 2011, og jeg kan ikke huske at jeg reagerte på at kom mer inn på kontoen enn det jeg hadde forventet (i tillegg ville det uansett være litt endriger i forhold til tidligere utbetalte beløp ettersom jeg gikk høyere lønn hos ny arbeidsgiver).
Uansett, jeg regner med jeg må betale det de krever. Men jeg fatter ikke hvorfor de begynte å blande seg inn den 22.12.10! Arbeidsgiver skulle forskuttere sykepengene frem til vikariatet mitt gikk ut den 31.12.10, så jeg vet ikke hvorfor de, ifølge dem selv, begynte å betale direkte til meg den 22.
Og kan jeg kreve bevis for at de faktisk har betalt meg disse pengene? Kontooversikten i nettbanken min går ikke lengre enn halvannet år tilbake, så det er umulig for meg å sjekke hva jeg faktisk fikk utbetalt i januar 2011.
Baaaah! 
|