Vis enkelt innlegg
Gammel 19-08-12, 12:15   #19
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mac vs PC til bildebehandling?

Jeg ser at jeg nok var upresis i innlegget mitt. Jeg skal forsøke å forklare behovene våre litt bedre.

Vi er et lite firma og her må vi fordele oppgavene så godt det lar seg gjøre. Spesielt sårbare blir vi når en av to i administrasjonen er sykemeldt. Siden denne sykemeldingen muligens kan vare en stund, så må jeg finne noen som kan ta over en del av mine arbeidsoppgaver. Jeg har jobbet for minst to i noen uker nå og jeg kjenner at det ikke vil funke særlig mye lenger. Det er ikke alle oppgaver som er så enkle å fordele på de ansatte vi allerede har, og det er heller ikke bare enkelt å finne en vikar som kan steppe inn og gjøre arbeidet uten masse opplæring (det dreier seg jo om flere oppgaver enn websideredigering), så derfor har vi måttet tenke ganske kreativt her. Det er ikke sikkert det vil funke særlig bra, men vi må gjøre et forsøk. Hvis det går greit, så vil vedkommende få dette som en av sine arbeidsoppgaver på fast basis. Jeg har nok av andre ting å ta fatt på selv når sjefen er tilbake i jobb.

Det er absolutt ikke snakk om avanserte oppgaver i hele tatt. Websiden er ferdig bygd og det er kun snakk om oppdatering og redigering. Jeg startet i dette firmaet i mai og har aldri jobbet med vedlikehold av websider før. Jeg har kun helt basic kunnskap om data og har heller aldri drevet med fotoredigering av noe slag før. Selv jeg har kunnet oppdatere og vedlikeholde websidene våre uten store problemer. Det har selvsagt tatt sin tid i starten, men det er egentlig ikke stort mer avansert enn å jobbe med standard tekstbehandling og man lærer det kjapt. Det dreier seg om å legge ut nye artikler, bilder i et fotogalleri samt at jeg har gjort om en del på menyer og linker, men det er jo ikke noe man gjør ofte. Det er på ingen måte snakk om avanserte greier. Vi bruker Joomla! til websiden og det er et rimelig greit program å lære seg. Jeg har forøvrig en ganske rimelig, standard kontor-pc og til dette bruket holder den så absolutt. Joomla! ligger jo på serveren der hjemmesiden ligger, så det trenger vi ikke ha liggende på maskinene våre.

Fotoredigeringen dreier seg i stor grad om å resize bildene slik at de kan legges ut i et fotogalleri på nettsiden eller brukes andre steder på siden. Det hender vi må gjøre enkel beskjæring, endre litt på kontrast osv, men det er stort sett veldig, veldig enkelt det vi har behov for å gjøre. På min pc ligger det akkurat nå en prøveversjon var Photoshop, men jeg har like ofte brukt helt enkle gratis programmer jeg har fått anbefalt av det firmaet som eier serveren som nettsiden vår ligger på og der vi også har en god support inkludert i prisen vi betaler. Dette har blant annet vært et program som heter Faststone Photoresizer. Stort mer avansert enn det har vi ikke behov for til webside-arbeidet vårt.

Når det gjelder reklamemateriell, er det også veldig enkle greier. Vi lager av og til utkast til annonser som trykkes i lokale aviser o.l. Vi har en del ferdig materiell, så som regel er det bare snakk om mindre endringer på det vi har fra før. Avisen eller trykkeriet gjør det meste, vi trenger egentlig bare å kunne forklare hvordan vi vil ha det. En sjelden gang har vi også behov for å lage små brosjyrer eller hefter for eiendomsselskapet vi også driver. Disse har ikke jeg vært med på å lage enda, men jeg mener de har vært laget i ett eller annet Officeprogram. Muligens Publisher? Disse kopieres enten som stiftede hefter på egen kopimaskin eller trykkes på et lite lokalt trykkeri avhengig av hvor mange vi trenger. Det er med andre ord heller ikke snakk om avanserte behov til dette.

Vi har kun pc'er fra før og ingen av oss som liksom har som ansvar å drifte datasystemene våre, har den minste peiling på Mac. Verken jeg eller sjefen har noensinne brukt en Mac. Vi klarer å få til det meste av datavedlikehold selv på pc'ene våre, men har mulighet til assistanse fra et lokalt firma ved behov. Jeg vet ikke hvilken kompetanse de eventuelt har på Mac.

Pris har selvsagt betydning selv om vi forsåvidt er heldig stilt økonomisk. Det finnes penger til å kjøpe Mac og vi har forsåvidt råd til å kjøpe dyr programvare også, men jeg har problemer med å se at vi virkelig trenger det. Min erfaring er at avansert programvare slett ikke gjør disse oppgavene enklere for en nybegynner. Jeg har som sagt ikke hatt problemer med å gjøre samme jobb på en ny HP pc til 5.000 kr og stort sett gratis programvare. Avgjørelsen på dette tas av meg senest i morgen og jeg har selvsagt ikke noen problemer med å si at vedkommende må klare seg med tilsvarende utstyr som jeg har, men jeg vil gjerne ha andre og kanskje bedre kvalifiserte synspunkter på dette også for å være trygg på at jeg tar riktig beslutning. For alt jeg vet, kan det jo tenkes at Mac med riktig programvare vil gjøre disse arbeidsoppgavene mye enklere for en nybegynner. Jeg innser at jeg rett og slett ikke helt vet hva jeg snakker om i denne sammenhengen.

Sist redigert av Lhi-My : 19-08-12 kl 12:24.
Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat