Vis enkelt innlegg
Gammel 20-08-12, 19:38   #57
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Takk for maten?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

All sier takk for maten, jeg syns det er greit å innarbeide høflighetsfraser fra tidlig av, fordi jeg tror at språk og vaner smitter over i holdning.

Selv om det er selvsagt at man får noe, så kan man jo takke. Jeg ser på det som rimelig selvsagt at jeg får bursdagsgaver av mann og foreldre også, men takker da like fullt.

Takk for maten er like mye takk for samværet ved et måltid hos oss.

Når vi er borte går Hiawata bort til en av de voksne og takker for maten før han forlater bordet.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Vi sier takk for maten alle sammen; som Kasia tenker jeg at det er en takk for måltidet mer enn for den fysiske maten. Vi voksne sier værsågod til Poden (og evt. besøkende) når de takker, men ikke til hverandre.

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Ja, mine barn blir opplært i å si takk for maten, mannen og jeg er selv drillet i å takke for maten og rydde etter meg.

Jeg liker veldig godt "meningsløs" høflighet, at man sier unnskyld om man dunker borti noen, beklager seg, sier unnskyld før man spør personale osv. Ikke bare roper Døh! til servitører eller ekspeditører. Og at man slipper av folk fra bussen eller trikken, før man går på. Og reiser seg for høygravide, folk med krykker, gamle, at man hjelper dem med barnevogn.

Her var det så mange som sa det jeg mente at jeg bare signerer.

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Her sies det takk for maten før man får gå fra boret. Jeg husker vi slet litt med den fordi det var liksom ingen skikkelig frase for det på engelsk. Så ungene gikk rundt å sa "thank you for the food", da vi bodde i USA (ute hos andre, altså).

Denne kjenner jeg igjen. Det er alltid litt vanskelig på andre språk som ikke har den frasen. Jeg kompenserer som oftest med komplimenter til maten mens vi spiser.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Vi takker for maten, og om det passer sånn så takker vi for "skiftet". (Annet tonem enn "skiftet" som i "arbeidsskiftet", ordet er vel mer i beslektning med et "ordskifte", tror jeg). Det er et fint ord som burde vært i mer bruk, og handler om at man takker for hyggelig samvær rundt et matbord.

Jeg syns de norske "takkefrasene" er veldig fine, og liker også "takk for sist" godt.

Jeg bruker "takk for skiftet" eller "takk for laget" når jeg spiser sammen med andre i en situasjon der ingen av oss har laget maten. Typisk lunsj på jobben. Da har vi alle vår egen mat, men det er hyggelig å takke for samværet.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat