Tråd: Madrass
Vis enkelt innlegg
Gammel 09-04-07, 19:51   #4
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Madrass

Opprinnelig lagt inn av Marian, her.

Jeg sverger til springfjær. Hvorfor skal ungene ha dårligere madrasser enn oss?

Et barn har krav på en god madrass. Det mener jeg i hvert fall. Derimot har jeg lært at et barn ikke bør ha en fjærmadrass uten heller en bedre skummadrass.

Dette fordi: For å utnytte fjærene på en madrass må man være minimum 150 cm. Det gjelder spesielt madrasser med soneinndeling som de fleste madrasser idag har. Hvis man er kortere får man ikke riktig kroppsdel i riktig sone og man får da ikke utnyttet madrassen og man får feil liggestilling. Noe som kan føre til vond rygg.

Man må også ha en viss vekt for å klare utnytte meningen med fjærene. Vekten vil avhenge av hva slags fjær det er men en god regel er 45-50 kg for madrasser som ikke spesielt beregnet og laget for barn. Hvis barnet veier for lite vil det ikke være tungt nok til å presse ned skummet som er mellom trekket og fjærene, ei heller vil barnet være tungt nok til å presse ned fjærnene og de vil derfor ikke klare å utnytte fjærenes gode egenskaper. Dette skumlaget er som regel 2-5 cm tykkt. Et barn som ligger på en fjærmadrass ligger i realiteten på en 2-5 cm tykk skummadrass!

Det skummlaget i madrassen vil være av forskjellige kvaliteter men det blir det samme brukes til å lage forskjellige typer skummadrasser. Når man kjøper en skummadrass til et barn er det viktigste man ser etter vekten på barnet. Alle skummadrasser er bergnet for et visst antall kg per kvadratcm. Hvis man velger riktig mandrass i forhold til det barnet veier vil man få en madrass som gir god og riktig støtte.

Jeg mener at den beste madrassen for et barn er en god skummadrass