Sv: For syk til skole, i form til bursdag?
Opprinnelig lagt inn av Ellisiv, her.
Dette er en sjuåring. Jeg vurderer det slik at en sjuåring er gammel nok til å forstå sammenhengen mellom at for syk til å gå på skolen betyr ikke gå i bursdag senere samme dag. Fordi jeg glatt tror de hadde forstått at det kan være lukrativt å "være for syk" til kjipe ting og mirakuløst bli frisk nok til gøye ting. Det SKAL være sånn at det kan koste litt å være borte fra skolen syns jeg. "Fløteskumming" av en dag på denne måten har jeg liten sans for.
Hos OSS er det ingen sammenheng mellom for syk på skolen og ikke bursdag. Ergo er ikke det noe barnet trenger å forholde seg til.
Vi mener det ligger utrolig mye læring i å lytte til kroppen sin selv. Etterhvert som barna har blitt større, er det mer som er med på vurderingen om hvorvidt de skal være hjemme fra skolen eller ei. Type hvilke timer de har den dagen, lengden på skoledagen, muligheten for å gå hjem hvis formen blir dårligere, mengden sykdom siste tiden, prøver osv. Men det er deres vurdering. Ikke vår. Det er de som selv skal kjenne etter hva som er riktig. Hos oss misbrukes dette ikke. Hadde jeg ant misbruk, hadde det vært ett problem vi måtte tatt tak i.
Grunnen til misbruket? Er det elementer ved skolen f.eks. som gjør at barnet kvier seg for å gå? I utgangspunktet er skolen ett sted de tilbringer morsom tid med venner, der de lærer nye ting og har en lærer som ser dem. Ønsker barnet å skulke unna skolen, må man da finne ut hva som ligger bak.
|