Sv: Har du blitt kalt "pen" noen gang?
Jeg har fått høre det, men jeg er jo ikke spesielt pen på noe vis, helt alminnelig. Og det lever jeg godt med, det var verre da jeg var tenåring og trodde jeg var direkte stygg, det er det mindre hyggelig å tenke. Jeg hadde nemlig ei venninne som er virkelig vakker, og det medførte jo at det haglet komplimenter og folk diskuterte hvor nydelig hun var stadig vekk, mens det logisk nok ikke var så mange kommentarer for min del, og det legger man jo merke til. Ellers sier man jo ikke pen om damer her oppe med mindre det er snakk om veldig billedskjønn, en kategori veldig få havner i. Man sier søt (men det inkluderer jo en hel del sjarme), fin (som også inkluderer mer enn pen, man kan jo fint si at noen er fine selv om man ikke står inne for at de er pene), kjekk (om menn, inkluderer også endel sjarme og utstråling).
Det er vanskelig det der med komplimenter. Man sier jo at det alltid er noe fint å kommentere. Og det er jo sant. Men folk er jo ikke dumme, slik at de ikke bare hører hva man sier, men også hva man ikke sier. På den måten kan det å få kommentarer på at man har fine øyne virke negativt for en som istedenfor komplimentet hører at "øynene er det eneste som er verdt å trekke frem hos deg, og går ut fra at folk kommenterer øynene for å slippe å lyve om resten.
Da jeg gikk på ungdomsskolen var det også vanlig med sånne lister, både med tanke på "søtest" og "finest kropp". Ondskapsfullt opplegg egentlig.