Kjønnsmoden hund som har begynt å markere inne

Vår lille nydelige hund som vi elsker over alt annet har siden mandagen begynt å markere inne. Han blir 7 måneder til helgen. Han har den siste måneden vist mer og mer at han er kjønnsmoden, han markerer mye ute, blir spinnvill om det er en tispe som løper osv.
Den forrige hannhunden vi hadde var ikke als slik, kanskje med unntak av løpende tisper som han var mer interessert i. Han markerte kanskje de to første gangene han tisset på hver tur, men det var ofte som han bare tisset som en tispe.
Den her tisset på mandagen fire ganger inne mellom kl 20 og 22.30 og da fikk han en kort luftetur midt i (og ble sent ut hver gang i hagen når han hadde tisset). Det er skikkelig markering, på skinnmøbler, på stolben, på arvemøbler. 
Nå overvåker vi ham så godt vi kan, i går så mannen at han løftet benet mot en chaisse lounge i skinn (og da stod terrassedøren åpen 2 meter unna). Han fikk ham ut på en gang (eller hunden løp ut når mannen hylte til).
Vi går på hundekurs og de har sett at han har begynt å bli mer og mer spinnvill så jeg skal snakke med dem i kveld, men jeg vil gjerne ha innspill her også.
Slik som dette kan vi ikke ha det, det er ekkelt, mannen blir gal, jeg blir gal og hunden har det ikke godt. Hunden prøver ikke å tøffe seg mot oss, så jeg oppfatter det ikke som om det er det han er ute etter.
Jeg har lest om hormoner og til slutt kastrering.
|