Sv: Hvis en mann ligger ved Akerselva og blør...
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
Burde kanskje presisert at jeg ikke tar i blod, uansett hvordan folk ser ut utenpå. Jeg tar ikke sjansen på å pådra meg smitte.
Hadde jeg derimot vært utstyrt med solide gummihansker, så kanskje. Men jeg ville heller ikke gitt munn-mot-munn uten å ha maske.
Dessuten ser jeg situasjonen an. Jeg mener at ut i fra beskrivelsen i hovedinnlegget ville jeg ikke valgt å hjelpe. Delvis fordi personen sannsynligvis var ruset, og delvis fordi han ikke var så veldig hardt skadet. Et kutt i hodet kvalifiserer normalt ikke til ambulanse. Grunnen til at han ikke greide å reise seg var mest sannsynlig at han var ruset. Og fordi han var ruset måtte han ha hjelp av akuttbil eller ambulanse. Ut i fra hovedinnlegget oppfatter jeg at det dessuten var "ett minutt" fra legevakten, noe som tilsier at vedkommende sikkert kunne gått. Eller rettere sagt - hvis jeg hadde falt og slått meg måtte jeg enten gått eller tatt drosje. Men fordi dette var en rusmisbruker greide han ikke stå på beina, og han ville mest sannsynlig ikke fått drosje.
Man er ikke nødvendigvis nødt til å ta i blod for å hjelpe.
Og hvis du hadde giddet å lese, så hadde du sett at han TRENGTE hjelp, og at han ikke klarte å reise seg. Da er det vanskelig å gå.
Men selvfølgelig. Jeg klarer nok ikke lære deg empati og respekt for medmennesker som er i vanskelige situasjoner gjennom et innlegg i et forum.
|