Vis enkelt innlegg
Gammel 17-09-12, 11:21   #40
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinner

Opprinnelig lagt inn av Mrs. S, her.

Jeg synes det var trist lesing. Det legges vekt på at å gjennomføre lekser = skolevinner.

Hva skal foreldre gjøre, når de følger alle punktene, men fortsatt har barn som sliter stort med å gjøre lekser. Ikke pga dysleksi eller manglende kunnskap, men ukonsentrert? Han kan bruke 1 time på leksehjelp uten å gjøre noe. Klarer ikke å jobbe selvstendig i det hele tatt. Hjemme må han settes i gang, og holdes i gang. Kan bruke 2 timer på å skrive 1 side stavskrift.

Vi er altså tapere. Selv om vi følger boka på stort sett alt. Det er ingen fasit irl.

Jeg har en datter som sliter på flere måter; hun har lese- og skrivevansker, samtidig som hun har konsentrasjonsvansker, slik som din.

Og nettopp derfor prioriterer vi leksene høyt. Teomannen eller jeg drar fra fra jobb tidlig en dag i uken og sitter sammen med henne mens hun gjør ferdig det meste av ukens lekser. Ikke så mye fordi hun trenger hjelp til å gjøre dem, men fordi hun trenger hjelp til å fokusere og til å konsentrere seg om å få jobben gjort. I tillegg setter vi av tid til lesing hver kveld, både at hun leser for oss og at vi leser for henne.

Jeg ser da ikke på henne som en taper fordi hun henger etter i lesing og skriving. Tvert i mot er hun både smart og dyktig, og jeg ser på lese- og skrivevanskene hennes som utfordringer, som hun trenger ekstra hjelp til å komme over. Jeg ser ikke på dem som dommen om et fremtidig nederlag.

Faren hennes har også dysleksi, noe som ikke hindret ham i å ta en doktorgrad. Vi trenger med andre ord ikke å lete lenge for å finne eksempler på at det går an å klare seg veldig bra på tross av lese- og skriveproblemer. Men det er klart at slike problemer koster ekstra. Og det er klart at de fordrer at man jobber mer med problemet enn barn uten utfordringer må.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat