Vis enkelt innlegg
Gammel 11-04-07, 14:31   #59
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvis en mann ligger ved Akerselva og blør...

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Men du sa jo at du ikke ville hjulpet. For det turte du ikke. Og en ruset person som BER om hjelp på en eller annen måte, synes jeg absolutt er klar nok til at han er verdig en legesjekk o.l. Neste gang skal jeg selvfølgelig spørre om nr. til fastlegen.

Nå blander du litt. Det ene spørsmålet er hva den enkelte av oss ville gjort, det andre spørsmålet hva man kan forvente av nødsentralen.

Jeg tar ikke i blod, nei. Og jeg går ikke bort til vilt fremmede som ber om hjelp. SPESIELT ikke rusmisbrukere. Dessverre er det blitt sånn at man kan ikke være sikker på at en som ber om hjelp faktisk trenger det. Problemet er at vi aldri kan vite. Kanskje trenger personen virkelig hjelp, og det står om liv. Men kanskje er det bare spill og lureri, og når de får deg på nært nok hold så blir du ranet eller slått ned eller voldtatt.

For meg personlig har det derfor blitt sånn at jeg siler folk - på utseende. Ser jeg en gammel dame som faller på glattisen iler jeg til for å hjelpe. Jeg stopper heller ikke uten videre for å hjelpe ved tilsynelatende biltrøbbel. Og har det skjedd en ulykke så stopper jeg hvis jeg er først til stedet, og hvis det ikke ser ut til at noen allerede har kontroll. Men jeg stopper ikke bare for at noen står i veikanten med panseret åpent og vifter med et fortvilet blikk.

Akkurat dette er en vurdering hver og en av oss må gjøre.

Når det gjelder alarmsentralen, ambulanser, akuttbiler og den slags, så blir vurderingen en annen. De kan da i anstendighetens navn ikke rykke ut hver gang en eller annen rusmisbruker ikke greier å stå på beina. Selv om de har et sår eller har vondt i hodet.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat