Sv: Vil du være med på en religionslekse?
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
1. Hva er favoritteksten (eller historien) din i Bibelen?
2. Hvorfor liker du den best?
3. Nevn en situasjon der den har vært viktig for deg.
Jeg har lest store deler av Det gamle Testamentet som tegneserie, og det var så spennende og skummelt at en del av historiene måtte jeg hoppe over fordi bildene var så stygge.
1: Yndlingshistorien er historien om Josef, sønn av Jakob, som blir utstøtt av sine 11 brødre og solgt som slave til egypterne. Josef viser seg å være en god og flink person, og avanserer snart fra slave til drømmetyder. En av drømmene han tydet fortalte at det ville bli matkrise i landet, og på grunn av Josefs drømmetyding rakk de å samle og lagre mat for å klare seg igjennom uårene. Josef ble da også leder for matlageret under matkrisen i landet.
Brødrene til Josef kom til Egypt for å kjøpe korn. De trodde at han var død og kjente ikke igjen Josef. Etter en del forviklinger ga Josef seg til kjenne for brødrene sine, og han tilga dem. Etter dette flyttet alle brødrene med faren Jakob og resten av slekten til Egypt.
[En veldig forenklet versjon. ]
2: Jeg likte den historien best fordi den var spennende, det var en typisk kamp mellom det gode og det onde, og Josef som var ren i tanker og handling kom langt og klarte seg godt. På grunn av hans godhet klarte også resten av familien hans seg, fordi han klarte å tilgi og mulig også forstå hvorfor brødrene var så slemme.
3: Jeg er ikke kristen på den tradisjonelle måten. Men jeg har alltid satt godhet og ektehet høyt. Denne historien underbygger på en måte mine egne verdier.