Sv: Kjempebra av justisministeren!!
Opprinnelig lagt inn av allium, her.
Og jeg er litt redd for at hvis et besøksforbud automatisk skal kunne følges opp med alarm, så vil terskelen for å ilegge besøksforbudet bli hevet. Det må ikke skje.
Hvilket er en del av årsaken til at jeg stilte spørsmålene i mitt forrige innlegg. Besøksforbud må regnes som et mindre inngripende tiltak enn voldsalarm for gjeringsmann/potensiell gjerningsmann. Når det gjelder besøksforbud (som ilegges av tingretten og hvor overtredelse formelt er straffbart) så bør det etter min mening være en nokså lav terskel. Ingen har krav på å ha rett til å ta kontakt med noen som ikke vil hA slik kontakt. Der f. eks. besøksforbud gjelder mellom foreldre som skal overlevere barn til hverandre, så må andre være med i overleveringssituasjonen.
Imidlertid er det nokså klart at en voldsalarm knyttet opp mot politiet vil kunne gi offeret/potensielt offer en større grad av trygghet og bedre beskyttelse enn et besøksforbud, fordi politiet da skal kunne ta affære umiddelbart. Jeg mener imidlertid at en slik alarm for en potensiell overgriper likevel er et så inngripende tiltak at det må vurderes nøye hvem, i hvilke situasjoner og for hvor lenge h*n må ha den.
|