Vis enkelt innlegg
Gammel 23-09-12, 13:54   #22
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: El-bil for dummies

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Linken som mrc viser til er ikke uten feil. I Norge har det de siste årene vært en netto eksport av kraft, så å sammenligne med kullkraft blir bare søkt.
Dessuten vil det hjelpe vanvittig på den lokale forurensingen.

At det hjelper på den lokale forutrensingen er det liten tvil om.
Samtidig, er det lagt inn faktor for at man nok for den gjennomsnittlige levetiden for en vanlig bil på en elbil nok etter svært høy sannsynlighet vil måtte ha utbytte av batteripakke? Jeg tipper det ikke er innkalkuert her. Sett Norge her kontra mange andre land lever bilene i snitt lengre - noe som da riktignok også betyr at vi har en større andel eldre biler i vår bilpark som har høyere utslipp.

Hvis man ser på CO2i globalt perspektiv, hvilket blir det relevante, samt hvordan elkraft mest effektivt kan utnyttes er det nødvendigvis ikke "søkt". Det hele kan vel også sies å handle om et overfokus på privatbilisme når det gjelder CO2-tiltak, kontra andre faktorer som kunne vært mer mer effektive. Her handler det nødvendigvis ikke om å bruke ressurser for å feie for egen dør, men kanskje støtte opp om tiltak helt andre steder.

Man kan raskt være mer miljøvennlige ved å kjøre vanlig bil og heller skippe ferieturen - sett CO2 i hvert fall..

Artikkelen går også inn på det at Norge har denne eksporten, samt at det kan være feil å se fokuset på at vi bruker mest vannkraft og at det dermed er rent...

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat