Vis enkelt innlegg
Gammel 28-09-12, 12:14   #3
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sikring og strøm for induksjonstopp

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Når vi skal planlegge nytt kjøkken må jeg også planlegge strømkursene.

Er det vanlig å ha en 20A sikring til induksjonstoppen alene?
Hvor mange kurser har dere i tillegg til kjøkkenet?

Sikringsskapet mitt har en "ledig kurs", altså ingen sikring på en ledig plass. Jeg har allerede en 20A kurs og en 16A kurs kun til kjøkkenet, i tillegg er en kurs splittet på kjøkken og stue. Må selvsagt forhøre meg med elektriker, men er det noen som vil synse om antall kurser man bør beregne til kjøkken og samtidig si litt om hvilke hvitevarer og apparater dere har med i beregningen?

Du må vel egentlig etter boka ha en 25A kurs på induksjonstoppen, men dette visste ikke jeg slik at jeg har en 20A kurs der. Og det går fint med min topp i hvertfall. Det gikk også fint den gangen den delte kurs med komfyren.

Vi diskuterte med elektrikeren, og det var ganske nyttig faktisk, sånn i forhold til hva vi satte sammen på de ulike kursene hos oss. Han kunne for eksempel fortelle at den ene posisjonen jeg vurderte på mikrobølgeovnen ville medføre behov for en ekstra kurs hvis jeg ville bruke den og platetoppen samtidig. Da ga plasseringa seg selv for å si det sånn. Jeg har 2x 16 og 1x 20 på kjøkkenet, det holder fint. Da går oppvaskmaskina og mikroen på samme kurs (de kan gå sammen, det er en 1000w mikro), belysning og kaffemaskin går sammen med kjøleskap og induksjonstoppen alene på 20A kursen.