Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?
Jeg synes egentlig ikke det er så uhørt at man får stønad for å hjelpe til når man er medisinsk avhengig av en diett for medisinske/helsemessige resultater. Nå kan det sikkert diskuteres hvor medisinsk fundert ketogen kost er og om man faktisk går ned i vekt på den. Men det er jo egentlig en helt annen diskusjon.
Og det står jo visserligen på NAV sine sider at "For andre diagnoser som innebærer matintoleranse og fordyret kosthold til diett, må ekstrautgiftene vurderes konkret.". Så man er jo ikke helt iddjått om man søker hvis man føler seg tvunget til å gå på ketogen kost for å holde seg frisk lsm, og til og med har en lege i ryggen. Det er jo ikke slik at ordningen ikke eksisterer per idag.
Sånn før noen tror man blir rik av grunnstønad; laveste sats er 600,- i måneden. Sats 6 er 3000. Sånn ca.
Og det står jo vi
Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.
Det er fullt mulig at ketogen diett hjelper mot ekstrem overvekt, men jeg synes at da bør man betale for det selv. Rett og slett.
Under enkelte forutsetninger, og legeattest på at det er medisinsk sykdom som gjør at man bruker ketogen diett mot overvekt, kan man få trukket fra både diett og evt. slankeoperasjon på skatten forøvrig.
Sånn alle monner drar, lsm.
Dvs kunne, de endrer det jo nå så jeg vet ikke hvordan det blir lengre.
Lillegutt går på spesiell diett. Vi to har matutgifter på 10000,- i måneden 
Han får grunnstønad sats 4 fordi han har cøliaki, og sats 5 fordi han har melkeproteinallergi (og litt til). Og fratrekk i skatten (min) fordi han har ekstra kostnader til spesiell diett.
|