Sv: Trenger input til hjemmelaget barnemat!
Knerten har vørt uregelmessig utsatt for potetball/raspeball siden han var ganske liten. Nja, sikkert over året da, salt var jeg litt streng på, Men han spiser det fortsatt i meeeeeeeget minimal grad. (Han koser seg med tilbehøret da, det skal han ha, kålrot, pølse og kjøtt, og spiser vi hos mine foreldre er der gjerne ei potet eller to å oppdrive også.) Mikro har heller ikke falt for akkurat den.
Men når vi har mat ungene ikke spiser, så har vi somregel NOE de spiser. Ok, ungene får ikke servert spicy taco når de er et år. Men de digger å få tomat, agurk, paprika, salat, ost, lefse (og litt senere biter av de harde greiene) og litt kjøttdeig som er tatt av før det ble krydret. Den dag i dag vil ikke min fireåring ha den sterke kjøttdeigen (vi har droppet posene og lager krydderet selv, og derved har det visst blitt gradivs sterkere og sterkere, oppdaget jeg en dag vi manglet noe og laget med en pose, som var smakløs...) så vi lager en lett-krydret variant til ungene.
Ja, de spiser ikke potetball, men de spiser tilbehøret. De er ikke så nater på pinnekjøtt heller, så vi er obs på nissepølser f.eks.
Særlig når førstemann var så liten som HI sin, hendte det at vi voksne ville ha mat som uansett bare ikke egnet seg for ham. Da spiste vi gjerne etter at han var lagt, og da var det jo nødvendig å gi ham noe annet da. Men jeg husker ikke så mye babymiddag altså. Han droppet glassene når de begynte å få klumper av særlig grad, da gikk han over til å spise usaltede utgaver av vår mat (og for all del ikke noe som minnet om lapskaus nei, ikke saus med klumper i. Biter av mat han kunne plukke i)
Jeg tror vi noen ganger ga ham pasta med noe til, sånn når vi skulle spise sent. Men stort sett tilpasset vi oss heller ham. Tiden går jo fort, og vips spiser de det meste.