Vis enkelt innlegg
Gammel 07-10-12, 09:19   #158
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Du vinner 5 millioner i Lotto

Opprinnelig lagt inn av maggypop, her.

Jøye meg - ingen som hadde vurdert å gi noe til veldedighet? Jeg tror jeg har lest hele tråden, men såvidt jeg kan se er det ingen som har dette som punkt på listen for hva man kan/skal bruke 5 millioner kroner på.
Jeg må innrømme at jeg hadde hatt rimelig bismak om jeg skulle ha brukt 5 millioner kroner kun på familie/de nærmeste, selv om det hadde slettet gjeld og gitt en mulighet for redusert stilling i uoverskuelig fremtid. Nei, 5 millioner er kanskje ikke nok for den eneboligen i det strøket i den byen du bor, men det hjelper faen så langt på vei med tanke på gjeldsgrad.

Jeg merker jeg er ambivalent til innlegget ditt, maggypop. På den ene siden kan jeg være enig med deg. Vi er generelt sett så helt ufattelig utrolig heldige her på berget at om man på toppen av det hele skulle vinne fem millioner i lotto, så synes det bare rett og rimelig å gi i det minste deler av pengene videre til andre som ikke har vært så heldige.

Det sagt, så er det flere her som har sagt at de ønsker å gi til familie og venner. De ønsker altså å drive med veldedighet, bare litt nærmere enn det du muligens tenker på.

Samtidig er jeg veldig kritisk til at det er privatpersoner og private initiativ som skal sørge for at verden blir bedre. Jeg er blant annet redd for at det skal skape en ansvarsfraskrivelse hos myndighetene, samt et uheldig avhengighetsforhold mellom giver og mottaker. Jeg syns ikke det er udelt positivt at pengene Bill Gates skaffet seg gjennom Microsoft nå skal gå til å "redde verden". På samme måte syns jeg ikke det er bare positivt at fløyer på sykehus eller nye saler på universiteter får navn etter den som gav mest penger. Jeg syns det gir en ekkel bismak.

Nå vil det jo alltid være slik at det blir et avhengighetsforhold mellom den som gir og den som mottar veldedighet, men jeg tror jeg hadde foretrukket at dette avhengighetsforholdet var så, hva skal man si, proft og upersonlig som mulig. Jeg mener jeg en gang så en artikkel om at vi kunne brukt prosenter av oljefondet til å gjøre verden til et bedre sted. Det ville faktisk monnet litt.

Selvsagt syns jeg at hver og en av oss skal gi så det svir (for eksempel syns jeg så mange som mulig skal stille opp og enten melde seg for å gå med bøsser på søndag den 21. oktober eller "bare" gi hvis bøssebærere dukker opp). Men dette må være en frivillig handling. Jeg syns ikke privatpersoner skal behøve å føle et personlig ansvar for verdens problemer. Det ansvaret syns jeg godt vi kan flytte litt lenger opp i systemet.

PS: Amnesty trenger også flere engasjerte medlemmer. Se her.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat