Vis enkelt innlegg
Gammel 11-10-12, 08:32   #20
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Automatisk pålogging

Viktigere at man har gode passord og forskjellige passord på websidene enn at man ikke bruker husking av passord. Har ellers automatisk låsing av pc-en og kjører med kryptering av disk.

Godt passord:
- Minimum 12 tegn
- Kombinasjon av store og små bokstaver
- ha med tall eller symbol (åæø teller også som symboler)

Og som gjentatt noen ganger før: Et passord trenger ikke være "kryptisk" og i den form at det er vanskelig å huske. GulS0ppFuglekassa er et mye bedre passord enn yEm4iQ9w. Sistnevnte passord vil en vanlig pc bruke under et døgn på å gjette seg fram til.

Sentrale her er at god lenge på passordet er meget sentralt.

Sjekk passordene du bruker via f.eks. howsecureismypassword.net eller passwordmeter.com.

De vanlige nettleserne lagrer passord ukryptert på harddisk. Å komme seg forbi Windows, Linux og Mac OS-påloggingspassordet er enkelt på et standard oppsett. Mange kjører ellers f.eks. sjekking av e-post ukryptert, slik at hvis man er på samme trådløsnett kan man raskt snappe opp passordet.

Jeg ser ikke på det som spesielt usikkert å egentlig ha en lapp liggende i en skuff hjemme hvor man har skrevet opp passordene - jeg ser på det som større sjanse for at noen ville hacke en tjeneste eller sniffer nettverk enn at de bryter seg inn og stjeler min lapp med passord. Det er ellers lett å bruke "glemt passord"-funksjonen. Og husk å ha passordgjenoppretting mot andre e-postkontoer eller mobil på tjenester som gmail, hotmail o.l.