Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?
Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.
Jeg synes også at problemstillingen man tar opp i HI er interessant. Hva er "normalt"?
Både jeg og mannen min drikker alkohol, og vi drikker relativt ofte. Vi deler en flaske vin i helgene. Noen ganger både fredag og lørdag. Vi kan ta oss en øl til maten på en helt vanlig hverdag. Når vi er på ferie i syden konsumerer jeg alkohol nesten hver dag. Litt vin til maten, deling av vin på terrassen, en øl i solstolen ved bassengkanten. Dette er alkohol vi drikker selv om vi er sammen med ungene, men jeg føler på ingen måte noen beruselse. Jeg liker smaken, rett og slett.
Vi kan begge bli gladbrisne på fest, men det skjer bare en sjelden gang imellom. Da er ikke ungene tilstede.
Vi er begge vokst opp i hjem med samme forhold til alkohol som vi har. Ingen problemer overhodet, men et visst konsum. Jeg har sett faren min full på fest som barn, men jeg husker det slett ikke som ubehagelig. Bare morsomt. Jeg visste uansett at jeg alltid kunne stole på ham.
Jeg blir litt provosert over kampanjer som lyder "Unner du ikke ungene dine en hvit jul?" med hentydning til at man ikke bør drikke. For jeg ser ikke problemet med at jeg drikker litt når jeg har fri selv om ungene er tilstede. Det sies at unger merker forskjell tidligere enn vi aner. Men hva så? Jeg er fremdeles fullstendig til å stole på.
Godt skreve! Eg har det omtrent på samme måten. I helgene drikke vi vin både fredag og laurdag. Mengdene er på en slik måte at vi blir lett berusa. Ei flaske kvar omtrent tenker eg. Da tar eg et glass mens eg lage middagen, et eller to til middagen (på dette tidspunkt er ungane i seng) og et til utover. I tillegg er eg vel på det eg kalle fest en gong pr.måned. Da er eg sjarmerende snublefull og er sliten dagen derpå. Ungane er aldri involvert i slik type festligheter. Eg kan også gjerne ta meg et glass vin en tirsdag, men i desse slanketider droppe eg det.