Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?
Fint innlegg, Strutsen. Tankevekkende og ærlig.
Opprinnelig lagt inn av Tjorven
Både jeg og mannen min drikker alkohol, og vi drikker relativt ofte. Vi deler en flaske vin i helgene. Noen ganger både fredag og lørdag. Vi kan ta oss en øl til maten på en helt vanlig hverdag. Når vi er på ferie i syden konsumerer jeg alkohol nesten hver dag. Litt vin til maten, deling av vin på terrassen, en øl i solstolen ved bassengkanten. Dette er alkohol vi drikker selv om vi er sammen med ungene, men jeg føler på ingen måte noen beruselse. Jeg liker smaken, rett og slett.
Vi kan begge bli gladbrisne på fest, men det skjer bare en sjelden gang imellom. Da er ikke ungene tilstede.
Jeg har det som Tjorven og Tussa, bortsett fra at jeg aldri drikker alkohol midt i uken. Jeg drikker bevisst alkohol med barn tilstede og da i små mengder. Jeg vil at ungene mine skal oppleve et normalt bruk av alkohol, ikke et misbruk.
Som barn av en alkoholiker har jeg gjort meg mange tanker om eget alkoholforbruk, gener, arv, miljø osv. Akkurat nå er jeg inne i en periode der jeg nesten ikke drikker i helgene en gang, mens andre perioder har jeg drukket vin hver fredag og lørdag. Jeg har ikke vonde barnsomsminner om alkohol i høytider, i høytidene var konsumet rolig og stemningen var lystig og god. Jeg har dog vonde tenåringsminner om akohol og slemme ord i helgene.
|