Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?
For å svare på spørsmål fra hovedinnlegget: Jeg regner ikke mitt alkoholforbruk som problematisk, i alle fall ikke til hverdags. (I ferier tar jeg meg iblant sammen og begrenser meg fordi jeg trives litt for godt med å drikke hver dag, men det er jo ikke noe problem å styre det.) Jeg legger ikke skjul på at jeg tar 2-3 glass vin på fredags- og lørdagskvelden fordi jeg liker effekten det gir, men det bekymrer meg ikke.
Jeg er nok en person som normalt har full oversikt og stålkontroll på meg sjøl og mye rundt meg - kanskje har jeg til daglig sånn omtrent minus 0,5 i promille, som noen en gang beskyldte nordmenn for å være født med. Jeg liker effekten av vinen fordi den får meg til å slappe bedre av, rett og slett. Samtidig veit jeg at jeg har så sterk selvjustis at jeg tror det skal veldig mye til før det går for langt. (Og dette skriver jeg selv om det altså er rusmisbruk i nær familie og jeg muligens kan være arvelig belastet på noe vis.) Så lenge jeg stopper etter tre glass, ringer det ingen alarmklokker her. Jeg har ellers aldri vært så full at jeg har begått bevisstløse stupiditeter, glemt hva jeg har gjort etc. (Jeg blir dårlig lenge før det punktet, tror jeg. )
Sist redigert av Bluen : 12-10-12 kl 13:44.
|