Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?
Jeg drikker relativt sjelden, og da gjerne kun ett glass vin, sjelden mer enn 1/2 flaske vin. Jeg går gjerne ut, på fest, på middag både i jobb og privat.
Det som er "normalt" er sterkt preget av de som ønsker at deres drikkemønster skal framstå som "normalt" og "noe alle gjør", tenker jeg. Til sammenligning vil de som røyker hasj eller har prøvd hasj gjerne ha det til at det er noe "alle" gjør, mens forskning viser at ungdom flest aldri har prøvd hasj. Sånn tenker jeg det er naturlig at det blir hvis man "liker å ta seg et glass", man vil gjerne overbevise seg selv og andre om at det er helt dagligdags.
Jeg har venner som jeg har inntrykk av drikker vin hver dag, men det er IKKE "normalt" hvis man tenker at det er noe som det er vanlig å gjøre. De vil sikkert gjerne ha det til det selv, og de føler seg veldig "middelhavske". Men mens et europeisk ektepar deler en liten "flyflaske" til et måltid eller tar et glass og setter korken på, tar vel norske ektepar gjennomgående og drikker opp buteljen.. (der fikk jeg endelig bruk for den smileyen... )
Jeg synes det er upassende å drikke sammen med barn, jeg unngår å drikke i lag hvor andre har med barn og jeg syns det er ubehagelig også at andre drikker sammen med barna sine. Jeg syns det er uvesentlig om de tar "skade" av det, det er sikkert andre voksenting de ikke hadde tatt "skade" av å være vitne til, det er bare unødvendig. Og upassende. Syns jeg. Nå har jeg en litt høyere grense for barna min enn hva de tar "skade" av, da. Jeg er mer der - hva er "bra" for dem.
Jeg syns det er helt greit å la være å drikke alkohol uansett. Men det hender det er ubehagelig å være sammen med folk som drikker alkohol, og som kanskje drikke litt i overkant av hva situasjonen tilsier. For min del er f.eks. julebord et jobbarrangement, jeg ville aldri drikke så mye at jeg jodla i gangene, leide rundt på den gifte sjefen osv (jeg har vært vitne til mye verre. Men personvern osv...) Rett og slett fordi det er veldig forstyrrende når jeg senere skal gjøre noe med dem i jobbsammenheng, da er det noen bilder på netthinnen jeg fint kunne klar meg uten. Nå vet jeg ikke om det er tilfeldig at endel av de mest utagerende så skiftet jobb, det er ihvertfall en viss skjevhet i turnover ut fra alkoholutslag...
Jeg har nylig også vært i en prat hvor det kom fram at det er alkohol i skolesammenheng en del steder - på foreldrearrangementer i klassen (og også med foreldre barn). Jeg har blitt invitert til klassearrangement hvor alkohol var involvert (men uten barn), jeg syns det var litt snodig. I og md at vi sånn stort sett ikke kjente hverandre, og at det som skulle binde oss sammen var barnas skolehverdag ble det litt rart. Det som var verre, var at det kom opp at foreldre hadde latt være å komme fordi det ble ugreit for dem at det var alkohol (det kan det jo være mange grunner til, sosialt, livssyn osv.) Det syns jeg er veldig ugreit - at alkohol virker ekskluderende. Så det er noe jeg skal tenke en hel del mer på, og være obs på i sånne sammenhenger. Vi har jo vært veldig opptatt av at elever skal inkluderes i klassen, da kan vi ikke sette vinen foran samværet med foreldre.
Endel snakker om å la ungodmmen more seg og tenker på sin egen ungdomstid. Men russen i dag drikker tre ganger så mye som vi gjorde. Det er vel også en økning i kvinnelige alkoholikere, bla. fordi det blir mer uoversiktlig hvor stort forbruk man egentlig har når endel går og tapper av pappkartongen sin (har du drukket en flaske er det mer naturlig å tenke over om man virkelig skal åpne en til.)
Nå jobber jeg av og til med saker hvor folk mister jobben og litt av hvert gr. rus, og det er helt gjennomgående at de i mange år før det skled ut har vært glad i å ta seg noen glass, først til fest og siden oftere. Mange rundt dem har sett det over lang tid, men man unnskylder og forsvarer i det lengste. Den det gjelder og de rundt vil i det lengste ha det til at det er "normalt", de "koser seg" og har "kontroll".
Derfor tenker jeg det er veldig viktig å snakke om dette, det er noe vi burde gjøre mye oftere. sånn for å være litt bevisst på det. Så takk til hovedinnlegger - viktig tråd.
|