Sv: Kronikk i Dagbladet
Men er det sånn? Jeg kjenner meg ikke igjen, bortsett fra at jeg sitter litt i glasshus med tanke på å kreve utfordringer til ungen. Det gjør jeg i og for seg, men jeg tror ikke jeg er veldig krevende der heller. Eller kanskje jeg er det. Jeg sier tross alt at jeg ønsker at de hjelper meg å definere at han skal gjøre mer. Imidlertid er foreldremøtene hos oss rett så samstemte. Skolen informerer, vi spør om hvordan vi best kan hjelpe, skolen svarer og vi snakker om løst og fast. Skolen setter reglene, vi stiller ikke spørsmål med mindre det er helt på bærtur og det er det da svært sjelden? Men nå bor jeg i et område man ikke velger fordi man har god økonomi heller.
Men jeg synes godt skolen kan vise mer muskler. Jeg tror man hadde tjent på at det var klarere regler å forholde seg til. Skolen burde helt klart tilpasse mer for flinke elever, men det gjelder skolen som helhet og bør jo ikke skje som en særtilpasning til en unge. Jeg tror det hadde blitt en bedre hverdag for mange med klarere, tildels strengere regler. Gjerne skoleuniform også. Personlig frihet er oppskrytt i denne sammenhengen mener jeg.