Sv: En slags spinoff-Yrkesgrupper som klager over brukergruppen den betjener
Opprinnelig lagt inn av Maz, her.
Du oppfattet meg rett. Og det er MIN oppfattelse basert på lærere jeg har snakket med, og ting jeg har lest på nettet. Jeg synes det ofte fremstilles som en forferdelig byrde og ekstraarbeid.
Jeg synes jo ikke de foreldresamtalene er veldig nyttig. Det blir mye floksler og tomt skryt, og lite fokus på forbedringspotensial og samarbeid.
Skryte av ungen klarer jeg helt selv. På førstetrinn hadde Mazungen vikar, det er eneste gangen jeg hadde en oppfattelse av at hun så datteren min og var fokusert på hvordan hun kunne få det enda bedre. Det er jo ikke så mye du rekker på 15 minutter.
Hmm... Det høres ut som om du har vært uheldig med foreldresamtalene deres. Hos oss (og på ungenes skole) settes det av 30 minutter per samtale, og vi skal alltid sette minst to individuelle mål for eleven, og bli enige om hvordan vi skal jobbe mot disse målene. I tillegg må vi jo selvsagt skryte litt - det hører med, men det skal være konkret ros, ellers mister det effekten sin. Vi viser ofte resultater fra kartlegginger osv, og eleven viser gjerne fram mappeprodukter h*n har jobbet ekstra mye med - noe som betyr mye for eleven, selv om det muligens er foreldre som finner det uinteressant. Og så opplever jeg ofte at foreldrene har ting de ønsker å ta opp på samtalene. Både som lærer og mamma opplever jeg foreldresamtalene som nyttige og interessante.