Sv: Netflix Norge
Opprinnelig lagt inn av Darth, her.
Det med teksting irriterer meg lite, jeg har en hørselsskade som gjør at tekst supplerer lydbildet for min del, ()
Altså gjelder ikke det jeg klager på deg; du behersker ikke språket som er tekstet. Jeg har ikke noe sted argumentert mot at det skal gå an å slå på teksting på TV- eller streaming-tjenester eller på videoutgivelser. Tvert i mot mener jeg at den muligheten burde være lovpålagt. Jeg vet ikke om den er det i Norge. Den er det i USA.
Sitat:
og jeg klarer fint å ignorere dårlig teksting dersom det er nødvendig.
Om tekstingen isolert sett er dårlig eller ikke er en annen diskusjon. Hvis timingen i en komedie ikke blir ødelagt av teksting er du for dårlig til å lese.
Sitat:
Hvis jeg har forstått det lille jeg har lest om det med teksting riktig så er det ikke Netflix' feil at man ikke har valgfrihet på enkelte filmer/serier - mener at det har noe med rettigheter å gjøre (uten at jeg har tatt meg bryet med å google det jeg skriver nå).
Det er godt mulig det er riktig; det er i den sammenhengen viktig å være klar over at «har noe med rettigheter å gjøre» betyr at det er advokater som sørger for å ta seg grovt betalt for å sørge for at produkter blir mye dårligere enn de kunne ha vært, uten at de som produserer eller selger produktet får større inntekter på noen måte. Det er absolutt ingen kostnad eller risiko forbundet ved å gi mulighet til å slå av teksten på denne tjenesten, hverken for Netflix eller for rettighetshaver. Hvis dette er gjort med vilje er det kun gjort for at advokater skal tjene ekstra penger på å lage unødvendige avtaler som bare er til ulempe for kundene.
Ben "never rule out incompetence" Murphy
|