Sv: Middager på rundt 500 kcal
Opprinnelig lagt inn av Mrs. Longbottom, her.
Jeg vet ikke egentlig, jeg tror det er en kombinasjon av mengde, og småting som saus, olje til steking, ost til gratinering, egentlig alle de tingene som gjør maten til noe annet enn et kjøttstykke med grønnsaker til. Jeg syns jeg spiser sunt og fint, men er ytterst skjelden jeg kommer under 600 kalorier på en middag.
Nå er jo ikke 600 skrekkelig mye, særlig ikke hvis det er velbalansert med mye grønnsaker og lite fett. Jeg vet ikke hva slags daglig kaloriinntak du sikter mot, men om det f.eks. er 1800 kalorier, så er da middagen rundt tredjeparten, og det er da ikke så verst? Antar at både lunsj og frokost er mindre, og da er det fremdeles en del igjen til et lite mellom- eller kveldsmåltid.
Men hvis du vil ha ned kalorimengden, og det du spiser er sunt og bra, er det nok mengden du må kutte i. Mindre kjøtt/fisk og mer grønnsaker, rett og slett. Jeg synes det er lettere å øke grønnsaksmengden hvis jeg har flere typer grønnsaker til - både kokte grønnsaker, salat og en skål tomater, for eksempel. (Det kan jo godt hende du gjør dette allerede, da. ) Og så kutter jeg stort sett alltid opp en stor gulrot og spiser mens jeg lager maten - det fyller opp litt, og fibrene rekker å begynne å mette før jeg setter meg til bords.