Sv: Definisjonen av by, bygd, bondeland osv?
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Jeg skriver ingen steder at det er noe som skjer overalt, gjør jeg?
Nei, du gjør ikke det, men jeg leser likevel at du har fordommer mot bygda. Jeg er kanskje preget av å ha lest og deltatt i en god del bygdediskusjoner med deg gjennom årene og jeg vet at du har negative bygdeerfaringer som sikkert har formet synet ditt. I tillegg diskuterer du og argumenterer på en slik måte (sikkert en god måte) som gjør at jeg til slutt trekker meg fra hele diskusjonen og tenker at jeg aldri kan overbevise deg om at det er andre sider av bygda, nettopp fordi jeg opplever fordommene dine som store. Og det synes jeg er litt dumt, jeg skulle ønske jeg som forummedlem hadde klart å få deg til å se bygda med mine øyne på samme måte som du har fått meg til å se Oslo med dine øyne. Og virkelig lært meg noe. 
Det er ikke sikkert du hadde likt deg i min bygd, det er heller tvilsomt. Det er ikke alltid jeg liker meg selv, nettopp fordi jeg føler bygda er for liten for meg. Og om jeg skulle valgt på ny, så hadde jeg valgt by fremfor bygd, det passer min personlighet bedre.
Men etter å ha jobbet i helsevesenet både i by og bygd, så er jeg ikke i tvil om at det er bedre å bli gammel på landet om man trenger hjelp. Både fra helsevesen og naboer. Og det er ikke bare negativt at alle kjenner alle, man har et stort nettverk på den måten. Det er alltid noen som hjelper til, som låner bort utstyr, som kan hjelpe med kjøring/henting/bringing, det er alltid noen å slå av en prat med og det er greit å kunne helgehandle på tro, ære og samvittighet selv om lommeboken ligger hjemme. :btdt:
|