Sv: Donorkort
Opprinnelig lagt inn av millact, her.
Jeg har donorkort i lommeboken. Min far fikk ny nyre i vår etter å ha ventet i mange år. Dette er en veldig viktig "sak" for meg. Men, burde vi ikke ha et slags nasjonalt donorsystem? I USA kan får man donor på førerkortet om man vil. Der er det lett synlig i en ulykke.
Det er ikke tilfeldig eller sommel at vi ikke har nasjonalt donorregister i Norge:
Opprinnelig lagt inn av Organdonasjon.no
Hvorfor har vi ikke donorregister i Norge?
Det er land som har register, men det viser seg at disse fungerer dårlig. Man ser ingen sammenheng mellom register og antall donasjoner. Man får ikke nok navn inn i registeret og da det kun er 0,4-0,5 % av de ca 40.000 som dør hvert år som kan bli donorer, sier det seg selv at hele Norges befolkning er et bedre utvalg.
Spania som er best i Europa har ikke register. Norge som nå nærmer seg toppen i Europa og som er best i verden på nyre og hjertetransplantasjoner, har ikke register, og vi ligger langt foran Sverige som har register. Både Frankrike og Sverige erkjenner nå at register ikke gir dem noe.
EU går ut med den samme anbefalingen.