Vis enkelt innlegg
Gammel 24-10-12, 10:45   #33
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Piloteringsevolusjon!?!

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Ja, oppkonstuert ble kanskje litt feil. Slike ord kommer jo fordi det er et behov for et begrep. Jeg tror jeg er skeptisk fordi jeg har møtt en del sånne som han trafikkeringsmannen som må bruke nyord minst 5 ganger i samme setning og i helt feil sammenheng.

Og når du skriver om "et siruptreigt byråkrati som det offentlige er særdeles gode på å ha" så går du litt i samme grøften som de som "harselerer med overprisete konsulenter". Jeg har møtt superdyktige konsulenter, og jeg har møtt lite smarte konsulenter. Og i den setningen kan du bytte ut "konsulenter" med "offentlig ansatte", og jeg står like mye inne for det.

Det var i grunn ikke et spark til deg, det var mer et spark til Ulvefar som mente at overprisete konsulenter burde sperres inne. Jeg trives i grunn best ute i friluft, hvor jeg kan slenge rundt meg med bullshitbingoord.

Jeg har møtt lite smarte konsulenter (selvsagt bare hos konkurrentene ) og mange veldig dyktige offentlig ansatte. Men det som er fakta (og det har jeg ganske godt grunnlag for å uttale meg om, etter å ha vært overpriset konsulent i både privat næringsliv og offentlige etater i mange år) er at i det offentlige så er det ganske ofte et heftig byråkrati, som selv veldig dyktige ansatte sliter med å trenge igjennom. Det er lange beslutningsveier og ting tar fryktelig mye lenger tid enn det man skulle tro.

Dessuten er det ikke alt fast ansatte trenger å ha kompetanse på, og spesielt store utviklingsprosjekter (hvor ordet pilotering blir mye brukt) er så digre og med så stort, men midlertidig, resssursbehov, at å skulle gjøre det intern, med egne ressurser, rett og slett ikke gir mening. Da er det en mye smartere investering å kjøpe akkurat de tjenestene, det gir en en mye større fleksibilitet i forhold til å øke og minke størrelsen på ressursbruken. Og når vi er inne på kost og slikt, så har timeprisen for konsulenter reelt sett gått ned fra år til år i hvert fall de siste ti årene, og marginene skvises ganske så godt.

Men dette er selvsagt en ganske stor avsporing i forhold til HI.