Vis enkelt innlegg
Gammel 14-04-07, 17:11   #3
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mobil til 8 1/2-åring

Jeg synes det er vanskelig å kategorisk svare ja eller nei på om det er for tidlig.

Storebror på snart sju har nettop lært seg å bruke en av mine gamle telefoner som jeg har satt i et kontantkort og knyttet til vår trådløse familie. Der har han nummeret til meg og pappan sin i tilegg til min mor (som også er i vår trådløse familie). Han bruker den bare når han er hjemme alene (vi har nemlig ikke fasttelefon), også fikk han den med seg da han var alene på påskeferie til mormor. Han får ikke lov til å ha den med seg ut av huset, og vi har den liggende hos oss, tar den frem hvis han vil være hjemme når vi skal på butikken o.l.

Hadde vi hatt hustelefon så hadde vi nok ikke hatt denne ekstratelefonen.

Det blir jo litt annerledes i din situasjon enn med oss, vår sønn er fortsatt så liten at han ikke har forstått hva SMS er, han kan ikke nummeret til "sin" telefon. Han bruker den til å ringe mormor og til å ta bilder av katten og bamsene sine. Og han er veldig stolt over å ha sin egen telefon.
Vi har gjort et poeng av at han ikke får ta den med seg når han er ute og leker, både fordi vi vil han skal lære seg til å følge klokka og komme hjem til avtalt tid, og fordi vi mener at ved å gi han en telefon mister han litt av "friheten" sin.

Har du spurt han om hva han vil bruke telefonen til? Vet du hva de andre barna bruker telefonen til? Hva med å be om et foreldremøte i klassen hvor dere kan diskutere regler for telefonbruk, høre hva andre mener/gjør og så videre?

Barnevakten.no har nyttig informasjon om barn og medier, de kan også komme og holde kurs på skolen om barn og mobiltelefoner (og mange andre aktuelle temaer).

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat