Sv: Hva boikotter du?
Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.
Enig i at det er et problem. Kjøttindustrien står for et høyere CO2-utslipp enn all transport tilsammen, inkludert fly, så jeg tenker nok mest over den animalske biten av miljøet. Men jeg prøver selvsagt å være flink på alle områder. Man trenger heller ikke å spise mye prosessert langreist mat for å være veganer.
Og man trenger ikke gasse seg i uetisk, mishandlet kylling morgen, middag og kveld selv om man ikke er veganer. Jeg misliker intenst sånne "dette er forbudt"-ideologier, og syns mange veganere og vegetarianere er veldig selvforherligende i forhold til egne valg (altså generelt, ikke spesielt til deg). Jeg ønsker å tenker fornuftig og prøver å ta gode valg i hver enkelt situasjon, ikke bekjenne meg til en "religion" som fordømmer meg for at jeg hadde en teskjed honning i teen, men ignorerer at middagsretten har blitt prossesert i asia, pakket om i USA og så sent til norge. For å sette det litt (veldig) på spissen. Det ligger enorme utfordringer i forhold til dyrevelferd i kjøttproduksjon i verden, men det er ikke så enkelt og svart hvitt som at de som spiser kjøtt er onde hyklere, og de som ikke gjør det er helgener. Det går an å ta gode og dårlige valg i begge leirer. Jeg velger å spise kjøtt, for jeg mener vi har godt av det og trenger det, men jeg anstrenger meg for å øke andelen vilt og lokalprodusert, og få ned det generelle konsumet.
Jeg vil også spesifisere at jeg på ingen måte tror eller anklager deg for å være en vettlaus forbruker, eller selvforherligene på noe som helst vis, jeg snakker generelt. Jeg vet du legger mer tanke bak valgene dine enn mange