Sv: Webasto? Ville du ha hatt det?
Jeg har webasto som starter nå bilen starter. Det er videre ikke mange hundre meterene man kjører for at bilen begynner å få litt varme i kupe.
Har en kompis som i fjor kjøpte en Nissan X-trail med diesel og uten tilleggsvarmer. Han kjører på vinteren fra der vi bort over 1,5 mil før han begynner å merke varme i bilen (da litt opp i Lierbakkene, som gir bilen belastning).
Hvis bilen står i garasje skal webasto IKKE brukes. Er vel strengt tatt ikke lovlig.
Hvorvidt man "bør ha" webasto kommer også litt an på bilen. For diesel er det viktigere enn på bensinbiler som blir raskere varme (pga. mindre effektiv forbrenning - men dagens bensinmotorer er blitt mer effektive og gir fra seg mindre varme da vil jeg tro).
Men det kommer også an på om bilen har elektrisk tilleggsvarmer. F.eks. hos VW var det en del biler som tidligere ble levert med webasto som startet når temperaturen var under 4 grader, der man for nyere modeller har gått over til en elektrisk tilleggsvarmer. F.eks. her er jo saken fra i fjorvinter om de nye politibilene et godt eksempel.
Passat-ene til politiet hadde tilleggsvarmer - elektrisk, men de viste ikke at man måtte sette temperaturen på High for at denne skulle slå inn. Årsaken til at en slik løsning var valgt var at batteriet ellers kunne blitt tappet en del med mye småkjøring og med automatisk påslåing av tilleggsvarmeren.
Jeg vet dem som har importert litt større flerbruksbiler, som f.eks. Sharan, som på vinteren har slitt pga. manglende webasto - må kjøre svært langt for å få bilen varm, og temperaturen på motor kan omså synke under kjøring når det er skikkelig kaldt. Og problemer knyttet til dugg når man ikke kan kjøre på med varme.