Sv: Ellingsrud Vest, et bra sted å bo?
Jeg bor ikke så langt fra Ellingsrud. Jeg har gått litt tur i det området, og hvis det er der jeg tror det er så er jeg enig i at det virker veldig bra. Har tenkt mange ganger selv at her kunne jeg tenke meg å bo. Er det på "baksiden" av Tbanen? Altså, du går ut den laange tunellen, og kommer ut av fjellet?
Det som er fint der er at det ligger skjermet fra de store veiene (E6 og Østre Aker), samtidig som du har Østmarka rett ved siden av. Parkeringen og inngangen til marka mot Mariholtet ligger rett bortenfor, det er kjempefint å gå tur der både sommer og vinter. Det ligger en gård der også, hvor det er et ridesenter og det er fotballbaner hvor klubbene spiller.
Jeg vet ikke så mye om skole og barnehage, men Bydel Alna har god dekning, det vet jeg i alle fall. Bakås skole har jeg gått forbi endel, og det ser ut som en hyggelig skole utenfra i alle fall. 
Det eneste "negative", slik jeg hører det fra venner og kjente som skyr Groruddalen, er at det er en høyere andel innvandrere enn ellers i Oslo.
Jeg ser at det kan skape noen vansker, blandt annet i forhold til kommunikasjon med andre foreldre i skole/barnhage, men min egen erfaring er at det løser vi stort sett veldig bra.
Groruddalssatsingen er også veldig spennende, synes jeg. Det er mange interessante planer og endel penger inne i bildet (Uten at jeg har satt meg godt nok inn i det enda).
En siste ting, som jeg har lyst til å trekke frem, er at det er veldig fint for ungene ute her fordi det er mange gang og sykkelveier, og flere er planlagt. . Det er også mange borettslag som er bilfrie (så godt som, litt kjøring blir det jo alltid, desverre) Mine barn har syklet til barnehagen fra de er 3 år. Storebror, som går i 1. klasse har helt bilfri skolevei, og går ofte alene både til og fra skolen. Det er parkering under jorda for de fleste borettslag, så bilene er litt mindre synlige enn i de eldre drabantbyene hvor bilene står parkert tett i tett.
Groruddalen har sine utfordringer,men jeg synes det er et spennende sted å bo, og det er mye fokus på denne delen av byen (fulgt av endel penger).
Det vi savner mest er cafeer og spisesteder, det er det ikke så mye av her, da må vi inn til byen. (Til gjengjeld hender det vi stikker bort på IKEA og spiser middag i ny og ne.)
Bare si ifra hvis det er noe du lurer på!
Sist redigert av Kaz : 16-04-07 kl 20:14.
|