Sv: Jeg trenger å bli opplyst om barn og foreldre uten lovlig opphold
Opprinnelig lagt inn av annemede, her.
Nei, altså, det var hodet mitt som prøvde å løse flere problemer, og, det at en person ikke har lovlig opphold gjør jo at vedkommende ikke lovlig kan gjøre opp for seg, regner jeg med, men i stedet for å sende vedkommende på hue og ræva ut, så kunne man kanskje laget ordninger som var nyttige for flere parter. Vedkommende kan ikke jobbe, om denne blir sendt ut står det igjen et barn uten omsorgsperson, det er mange flere barn i Norge som har behov for omsorgspersoner. Flere fluer i en smekk, på en måte.
Å ja, sånn. Jeg tror ikke det er noe sjakktrekk å få enda flere barn til å knytte seg til en person som kanskje utvises.
Jeg mener jo at nødvendig sosialhjelp bør knyttes til barnet, og at det langt billigere å forsørge også barnets illegale forelder slik at denne kan ivareta barnet fremfor å skulle lønne en fosterfamilie for å gjøre det samme.
Jeg tror ikke det blir voldsomt utbredt at innvandrere i fare for utvisning skaffer seg barn med en norsk statsborger og får hovedomsorgen for barnet for å få bli i landet, liksom. Samvær med barn teller uansett som selvstendig grunnlag for å søke opphold, og det skal en hel liten smule til for å få hovedomsorgen om man er uten bolig, inntekt og personnummer.
Jeg tolker også sosialtjenesteloven dithen at slik må det være, men er usikker på om min tolkning er riktig.