Sv: Når flyttet barnet over i beltestol?
3 år er ungt. Det jeg har sett av forskning på dette er sånn at alle (også voksne) har nytte av å sitte bakovervendt i kollisjoner. Små barn har ekstra nytte av det, og for de minste er det det en økning av sikkerheten på mange titalls prosent ved en frontkollisjon. Ved ca 4 år har barna nådd en utvikling/kroppsfasong som gjør at de ikke har så mye mer nytte av det enn større barn/voksne.
Det jeg tenker for min egen del er derfor at frem til 4 år burde det være et absolutt krav at man holder barna bakovervendt med mindre det er helt umulig av tungtveiende årsaker. Etter 4 år er det fortsatt en fordel, men der kan man tenke mer praktisk slik som man gjør med større barn og voksne.
Mine to store ble snudd for tidlig, like før 4 år i forbindelse med flytting, og ble av en eller annen grunn ikke snudd tilbake igjen (delvis fordi de ikke satt så bra i den stolen de hadde). Jeg hadde ikke gjort det sånn idag. Plutten er straks 4 og sitter bakover. Han kommer til å sitte den veien så lenge det er praktisk overkommelig for oss, men hvis det blir upraktisk kommer vi til å snu han etter han har passert 4. Jeg kjøper for eksempel ikke ny stol når han passerer 18 kg. Da er han imidlertid sikkert 6.