Vis enkelt innlegg
Gammel 17-12-12, 15:26   #8
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når flyttet barnet over i beltestol?

3 år er ungt. Det jeg har sett av forskning på dette er sånn at alle (også voksne) har nytte av å sitte bakovervendt i kollisjoner. Små barn har ekstra nytte av det, og for de minste er det det en økning av sikkerheten på mange titalls prosent ved en frontkollisjon. Ved ca 4 år har barna nådd en utvikling/kroppsfasong som gjør at de ikke har så mye mer nytte av det enn større barn/voksne.

Det jeg tenker for min egen del er derfor at frem til 4 år burde det være et absolutt krav at man holder barna bakovervendt med mindre det er helt umulig av tungtveiende årsaker. Etter 4 år er det fortsatt en fordel, men der kan man tenke mer praktisk slik som man gjør med større barn og voksne.

Mine to store ble snudd for tidlig, like før 4 år i forbindelse med flytting, og ble av en eller annen grunn ikke snudd tilbake igjen (delvis fordi de ikke satt så bra i den stolen de hadde). Jeg hadde ikke gjort det sånn idag. Plutten er straks 4 og sitter bakover. Han kommer til å sitte den veien så lenge det er praktisk overkommelig for oss, men hvis det blir upraktisk kommer vi til å snu han etter han har passert 4. Jeg kjøper for eksempel ikke ny stol når han passerer 18 kg. Da er han imidlertid sikkert 6.