Sv: Er Evi Bøgenæs ute blant dagens 12-åringer?
Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.
Jeg syntes Evi Bøgenes var gammaldags møl allerede på slutten av 80-tallet, hvorfor i all verden skal man påprakke dagens unge jenter dette når det skrives så mye god litteratur i dag?
Nei, si det? For min del er det en stor interesse jeg alltid har hatt for sjangeren, og det er gammeldags, men jeg liker gammeldags. Som voksen finner jeg mye historisk interessant i forhold til kvinnesyn og ekteskapssyn og samfunnssyn i de gamle bøkene. Jeg liker å ha noe lett og velkjent avslapningslitteratur og jeg har ikke så høye krav til den typen bøker annet enn at jeg vil ha en fin historie. For tiåringen tenker jeg også at det er fint å lese fine historier - enten de er gamle eller nye.
Jeg leser mye Lindgren for yngste også, selv om det unektelig er en del gammeldagse elementer og ting som er uforståelige for dagens barn. Lille Kajsa Kavat uten mamma og pappa som ble lagt på en trapp da hun var baby - feks. den måtte jeg være kreativ for å forklare for treåringen. 
Det kommer i tillegg til alt som skrives i dag hos oss forøvrig, og ikke som en erstatning.
|