Sv: Må jeg servere dessert?
Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.
Vi har aldri hatt dessert på julaften. Det er rett og slett ingen av de voksne som orker etter å ha stappet oss med pinnekjøtt, og ungene er mer enn happy med å starte med gavene, så de klarer seg fint uten dessert.
Vi har julekaker til kaffen, samtidig med gavene i stedet.
Og ærlig talt: du er vertinne. Du bestemmer. Så enkelt er det.
Vel talt.
Vi hadde riskrem til dessert på julaften da jeg var liten, men avviklet det for mange år siden, uten at noen, hverken små eller store savnet det. For meg var det en stor lettelse; alle er jo stappmette etter pinnekjøttet, og nokså raskt etter middagen går vi til kaffe og presangåpning, med alt huset har å by på av julegodter. Jeg husker jeg syntes det var ille som barn å endelig å ha fri tilgang på marsipan, kaker, konfekt, og brente mandler, men nesten ikke orke noenting. 
Vi har diskutert det hjemme her i år, for vi har besøk av mine svigerforeldre for første gang (i julen). De vil muligens bli overrasket over at det ikke er dessert - de er dessuten sunnmøringer, så kanskje jeg må fortelle dem det allerede i kveld, så de er forberedt. Men nå er vi hos oss, og da gjør vi det som vi pleier her.
(Det er jo ikke som at jeg elsker å spise tunge middager klokken 13 om formiddagen heller (dog ikke på julaften), men jeg gjør det jo uten å kny når vi er på besøk der.)