Vis enkelt innlegg
Gammel 24-12-12, 15:00   #12
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ønsker vi økt klasseskille i Norge?

Det er ikke flust av jobber for ukvalifisert arbeidskraft som kanskje ikke kan lese/ skrive i Norge. Det er krav til også oppgaver som man tenker krever"lite". Renholdere må f.eks. kunne språket, kunne lese på flasker og håndtere kjemikalier. Skal du hogge ved er det maskinelt - vedhogging på gammelmåten er ikke lønnsomt i seg selv, det er tilrettelagte/vernede arbeidsplasser i Norge. Det er ikke tilfeldig at en stor del av veden importeres, det er små marginer i skogbruket for lønnsomhet.

Jeg tenker det er flott med engasjement, men jeg tror det er en viss naivitet der ute i forhold til hvor "enkelt" det er. Våre egne ungdommer får ikke innpass i arbeidslivet med videregående - så skal noen som ikke kan norsk og droppet ut av skolen som 10-12-åringer gjøre det?

Nå er jeg ikke enig i at det er riktig heller. EØS-borgere kan gjerne komme hit og søke arbeid på vanlig måte. Men vær klar over at i Romania er gjennomsnittslønna bare 4000. Pr. mnd. Uansett om du er rom (og rom flest har neppe gjennomsnittslønn). Det betyr at en som tigger for 50 kr/t drar inn dobbelt så mye som gjennomsnittslønn (og enda flere ganger ifht. hva de kan regne med ut fra kvalifikasjoner), og at det dermed er god butikk å tigge. Problemet som ligger i bunnen er da at Romania er et fattig land, og det er en veldig høy andel fattige, ikke bare rom. Jeg synes det er en dårlig ide for å bekjempe fattigdom å gjøre det lønnsomt å droppe ut av skolen i eget land og dra til tilrettelagte arbeidsplasser i andre land. Romania får svært mange penger for tiltak rettet mot rom - skole, utdanning og tilrettelegging for arbeid. Men de dropper ut. Ikke bygg opp under det.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat