Sv: Matvareindustriens hemmeligheter
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Ja, det vil jeg absolutt si. Man har fått mote-Norge til å danne felles front mot pelsindustri, men ingen vil ta noe ansvar for produksjonsforholdene til egne klær. HM selger fremdeles i bøtter og spann, selv etter avsløringene. Ingen har stilt dem til veggs. Her inne, hvor jeg regner folk som både empatiske og oppgående, skrives det mer om at man ønsker å vite om opprinnelsen til dyra vi spiser, samtidig som man shopper i vei i kjedebutikker og andre butikker uten å reflektere over hva slags forhold klærne er laget under. Man vil gjerne handle økologisk og kortreist, men nevner i liten grad fair trade.
I denne tråden kanskje, men selv synes jeg det virker omvendt. At folk boikotter H&M og gir til de fleste (menneske)hjelpeorganisasjoner, men ikke tenker over hva de spiser i det hele tatt. Jeg ble veldig overrasket over de utallige dunjakke-trådene her inne etter oppslagene om den horrible dunindustrien (og pelsen på jakkene som ofte kommer fra coyoter fanget i fotsakser). Og ingen får meg til å tro at majoriteten av folk faktisk bryr seg om hvor maten kommer fra, de fleste driter i det. Det virker i hvert fall ikke som om folk bryr seg mer om dyr enn mennesker, heller tvert imot. Jeg er ellers enig i at det er veldig dobbeltmoralsk å hyle opp om pels når man samtidig støtter annen lidelse, enten det gjelder mennesker eller dyr.