Vis enkelt innlegg
Gammel 09-01-13, 09:45   #37
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.212
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er Egner skadelig for barn?

Veldig fint innlegg av Røverdatter i #2.

Jeg synes synspunktene i artikkelen som det linkes til er smått latterlige slik de er lagt frem - jeg tror for eksempel ingen barn oppfatter "stjelingen" av Tante Sofie som et signal om at det er greit å kidnappe en partner dersom vedkommende ikke lar seg overtale med sjarm. At holdningene i stykket er problematiske er jeg jo helt med på, og det kan man i det minste ha i bakhodet og eventuelt også velge å si noe om og balansere. Men at barn skal ta skade av å lese eldre litteratur med gammelmodige holdninger, det tror jeg ikke på. Ikke så lenge det ikke er den eneste inputen de får, og det skal vel ganske mye til. (Jeg tror jo for eksempel at de foreldre og lærere som leser artikkelen og tenker over bekymringen som kommer frem der, det er folk som allerede er ganske bevisste på holdninger i litteratur og i hverdagen. De folkene som det kunne være grunn til å være bekymret i forhold til, når det gjelder barn og holdninger, de vil neppe lese eller bry seg om slike problemstillinger.)

Jeg oppfattet zinatara slik at det kan være problematisk dersom ungene ikke lar seg fenge av "gammeldagse" bøker. Og det er klart man bør prøve å finne litteratur som ungene liker, for at de skal få gode litterære opplevelser og bli interessert i både lesing og litteratur. Men min erfaring er heller ikke at det primært er ting Poden "kjenner seg igjen i" som fenger mest - det han har lest med størst begeistring på egen hånd, helt uten oppfordring fra oss (bortsett fra at jeg kjøpte bøkene til ham da jeg oppdaget at han var interesser), det er en hel masse greske myter, og de har fint lite direkte å gjøre med hans egen hverdag midt i Oslo. Folkeeventyr har han også alltid satt pris på. Det er jo en grunn til at myter og eventyr har overlevd i hundrevis og noen ganger tusenvis av år, og grunnen er nettopp at disse historiene fenger.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat