Vis enkelt innlegg
Gammel 09-01-13, 11:16   #11
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er Egner skadelig for barn?

Jeg skjønner ikke hva som skal være galt med holdningene som formidles i Kardemommeby, jeg. Røverne vil ikke rydde selv. De røver et damemenneske, og tror at alt skal bli bra. Ja, de er teite og gammeldagse og skikkelige mannssjåvinister, men de er jo røverne, ikke heltene. Tøffe Sofie setter jammenmeg røverne skikelig på plass også, og lærer dem at rydding og vasking er noe de må fikse helt på egen hånd. Ok, så er fru Politimester sikkert av den husmoderlige typen som gjør det trivelig i fengselet. Kanskje det er det skumleste med Kardemommeby, at fengselstilværelsen er for trivelig? Lurer på hvordan happymøffinbloggen hennes ser ut?

Kardemommeloven er finfin, synes jeg. Den legger temmelig sterke føringer for hvordan man skal være mot hverandre. -Ikke plage andre, og være grei og snill kommer først. Det krever konsekvensanalyse før man handler. Er dette snilt? Plager jeg andre med det jeg gjør? Omsorg, hensyn og medmenneskelighet vektlegges framfor egoisme. Det er i hvert fall verdier jeg gjerne ser at mine unger tar til seg.

Ellers mener jeg både gammel og ny barnelitteratur har sin verdi, så lenge den er godt skrevet, og at veldig mye ligger i hvordan den formidles. Jeg synes det er kjedelig å høytlese Vestly for ungene, og unngår bøkene så godt jeg kan, siden jeg kjenner at jeg ikke klarer å hente frem engasjement nok. Kollegaen min formidler Ole Aleksander Filibombombom med innlevelse og engasjement for begeistrede 1. og 2. klassinger som bare vil høre mer og mer. -Tenk, sånn var det da...

(Mormor med hjulvispen blir jeg fremdeles litt rørt av, Skilpadda.)

Sist redigert av Kaija : 09-01-13 kl 12:12.
Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat