Vis enkelt innlegg
Gammel 16-01-13, 13:42   #11
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strømsparetips (uten å fryse ihjel)

Ved er vel fortsatt ganske mye rimeligere enn strøm de fleste steder i landet. Iallefall om du f.eks. kan kjøpe direkte av en bonde eller noe sånt. Jeg tror jeg heller ville satset på å kjøpe mer ved enn å fyre såpass mye med strøm. Pass på at du har en god og effektiv vedovn. Vi halverte vedforbruket vårt når vi kastet ut en gammel vedslukende og brannfarlig Jøtulovn (sånn grønn, diger tønneovn) og kjøpte en moderne peisovn i stål i steden.

Jeg har hus på ca 250 kvm. Vi har en varmpepumpe med to innedeler og den er gull verdt helt til temperaturen kryper under 25 minusgrader. På ekstra kalde dager har jeg en panelovn (med termostat) i stua og en i gangen. I tillegg står det på varme på gulvet på ett bad. Det andre badet bruker jeg kun som vaskerom på vinterstid og der har jeg ikke mer enn 12-14 grader. Vi har ikke ovner på noe soverom. Det er ikke nødvendig. Dørene står åpne på dagtid og på natterstid kan det gjerne være litt kaldt. Ungene har gode dyner og pysjamas på og selv sover jeg med åpent vindu selv i 30 minusgrader.

I oppholdsdelen av huset holder vi en slags grunnvarme med strøm (varmepumpa og panelovn på ekstra kalde dager) på ca 15 grader. Resten fyrer vi med ved. Det betyr at det er rundt 15 grader når vi står opp, men med god ovn, så blir det fort varmt.

Vi bruker ca 6 kubikk ved pr vinter. De siste årene har den vært selvlaget, men om vi skulle kjøpt den, så hadde vi betalt ca 800 kr pr kubikk. Det hadde kostet oss veldig mye mer å skulle varme opp samme areal til samme temperatur med strøm.

Jeg hadde strømregning på 1800 kr i desember.

Ellers er det nok etterisolering, nye vinduer osv som er tingen hvis huset er gammelt.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat