Sv: Strømsparetips (uten å fryse ihjel)
Bare en liten kommentar ang varmepumpe. Hvis man ser hele fyringssesongen under ett, så er det vel ingen som helst tvil om at varmepumpe lønner seg, også i steinkalde strøk. Hos meg har temperaturen ligget og vippet rundt minus 30 den siste uka. Varmepumpa mi går (man skal ikke slå den av!) og den gir en del varme, men den bruker selvsagt mer strøm for å produsere denne varmen enn hva den gjør i mildere perioder. Poenget mitt er at selv her i de dype, kalde dalene, så er det ikke minus 30 hver dag hele vinteren. Jeg bruker min varmepumpe fra september til mai og med unntak av desember og januar (i snitt), så gir varmepumpa definitivt mye varme for pengene. Selv på de kaldeste dagene er det rimeligere å fyre med varmepumpe enn med panelovner. Iallefall gjelder det den pumpa jeg har. Det er store forskjeller på effektiviteten i kuldeperioder på de ulike merkene.
Jeg tenker ellers at hvor varmt man skal ha det innendørs er en vanesak. Når jeg og mine barn kommer hjem om ettermiddagen i kalde perioder, er det gjerne 14-15 grader i stue og kjøkken. Vi fyrer da opp i ovnen, tar av det ytterste laget med klær og går rundt i ullundertøy og bukse/genser. Etter hvert som det blir varmere, tas bukse/genser av og vi tasser ofte rundt i ullundertøyet. Ingen av oss forventer å kunne gå i t-skjorte og barføtt innendørs på vinteren. Vi klarer oss fint med litt over 20 grader innendørs. I praksis blir det nok gjerne noen grader varmere i stua, ca 20 på kjøkkenet, 15-16 i soveromsgang og 12-14 grader på soverommene til ungene. Mitt soverom har åpent vindu om natta, så der er det nok ikke mer enn 5-6 plussgrader om morgenen (døra er lukket, så det betyr ikke så mye for resten av huset).
Jeg bodde flere år på en gammel husmannsplass og ble vant til å måtte kle på meg også innendørs. Det går fint an å venne seg til det også.
|