Sv: Bøker man bør ha lest
Opprinnelig lagt inn av Nyx, her.
Ringenes Herre har jeg snart motet meg opp til å begynne på, etter å ha gått på en smell i min spede ungdom. Jeg var nemlig blitt fortalt at Silmarillion var forhistorien til det som skjer i Ringenes Herre og Hobbiten. Så da tenkte jeg å begynne der, da. Ingen fortalte meg at det kunne være litt dumt. Men Silmarillion er jo ikke stedet å begynne sitt første møte med Tolkien. På ingen måte, faktisk. Jeg kom ikke i nærheten av halvveis engang, det er vel kanskje eneste boka noensinne som jeg har begynt på og ikke fullført. (Nei, det er ikke sant. Jeg begynte som barn engang på Kristin Lavransdatter. Den la jeg også fra meg.)
Men nå, altså, nå føler jeg at skrekken har lagt seg, og jeg er klar for å begynne på Tolkien igjen.
Jeg har den jo. Jeg har to av den, faktisk. (Og “Atter en konge” som pocket i tillegg. Tror det var populære bøker å gi bort i gave en stund, rundt den tiden filmene var nye. ) På norsk. Bør den helst leses på engelsk, eller bruker den mye vanskelig språk? Jeg klarer meg godt på engelsk, altså, og har lest mye på engelsk, men jeg er ikke veldig bevandret i gammelt engelsk språk, og har heller ikke helt stålkontroll på alle fremmedord og ord som ikke brukes så mye.
Eg synest ikkje ein må lese Ringenes Herre. :dukker: