Sv: Bøker man bør ha lest
Jeg kan si deg hva du ikke må lese. Det er mye mer hett. Nå snakker jeg ikke om leseopplevelse primært, men om standing og allmenndannelse og show off-faktor (etter standarden fra High Fidelity: "It's not what you ARE like, it's what you LIKE!")
Du trenger ikke å lese én eneste bok av Pablo Coehlo. Du kan, selvsagt, hvis du liker kvasiåndelighet, men du kan holde hodet høyt hevet i en hver litteraturdiskusjon og si at du ikke har, og ikke har tenkt til å lese Coehlo. (Jeg har lest én av dem, og angrer hvert sekund jeg har kastet inn i evigheten med den.)
Du må ikke lese én eneste norsk samtidsbok. Du går glipp av noe, synes jeg; siden en del av dem er ganske gode (f.eks. Tillers Innsirkling, Pettersons Ut og stjæle hester, Frode Gryttens Bikubesong og Hilde Lindes Nu jävlar, for å nevne noen). Men det er slett ikke faux pas å se langs sin nese og utbryte at i Norge har vi 5 mill innbyggere; det er ingen grunn til å tro at noen av dem har laget én eneste av de 200-300 beste bøkene du har igjen å rekke å lese. (Dette medfører automatisk et krav om å namedroppe noen store utenlandske forfattere, og minst 2 av dem må være ikke-europeiske.)
Du trenger ikke å lese noen bøker som topper bestselgerlisten. What do they all know, anyway. Er det hypet, er det for massene. Jeg nevner i fleng; Dan Brown, 50 shades of whatnot.
Sist, men ikke minst: du trenger ikke å lese noen bøker med blomster på coveret. Se ellers Coelho.
Da har du luket bort ganske mye som du likevel ikke trenger å skjemmes over å ha valgt bort; og du kan trygt studere neglene dine og tenke ditt - høylytt, så klart, ellers har det ingen effekt - om de som Valgte Feil. Og du er en litterær vinner.

|